vrijdag 25 september 2009

Zet je het raam even open?

Praat je ook wel eens tegen je computer?
Ik regelmatig.
Al is er van praten vaak geen sprake.
Vaak is het schelden of een verwijtend “ik druk hier toch?”

Frustrerend om te merken dat een computer niet zelf na kan denken en gewoon alleen doet waar jij hem opdracht toe geeft.
Alleen daar heeft hij zelfs niet altijd de energie voor.
Het zandlopertje is niet mijn grootste vriend. Gelukkig heb ik hem zo ingesteld dat ik naar een lopend dinosaurusje kijk. En als ik die zat ben kies ik voor het trommeltje. Maar daar is het leed eigenlijk niet mee verzacht.

Thuis krijg ik regelmatig vage meldingen op mijn laptop en weigert hij standaard bepaalde dingen te doen.
Foto’s vanaf mijn camera up-loaden of nummers op mijn mp3-speler zetten is onmogelijk want meneer (ja, het is een meneer) herkent zijn eigen usb-poorten niet meer. Alsof je bent vergeten dat je een mond hebt.
Google is verboden terrein, het is net alsof iemand kliksafe heeft geïnstalleerd. Geef een zoekopdracht en meneer is ‘gereed, maar met fouten op de pagina’. Gereed, my ass! Het scherm blijft gewoon wit!

Op het werk hebben foutmeldingen wat meer gevolgen!
Zo is de laatste paar weken het facturatieprogramma al een paar keer vastgelopen, met als gevolg dat sommige facturen niet meer kloppen!
Of helemaal niet meer worden verwerkt.
Ik kan dan nog wel eens in een tirade uitbarsten richting mijn beeldscherm. Enige censuur is dan wel van toepassing. Het is een enorm gepuzzel om er achter te komen welke orders wel en welke niet zijn verwerkt. Daar gaat weer drie kwartier die ik beter kan besteden!!

Als hij is vastgelopen en opnieuw moet opstarten bedenk ik me altijd hoeveel ik de computer gebruik. Voor al mijn werkzaamheden heb ik hem nodig. In die paar minuten dat meneer zich aan het herstarten is kan ik eigenlijk alleen maar wat opruimen en post frankeren.
Maar dan moet hij dus wel eerst zin hebben gehad om te printen…

Dat meneer 99% van de tijd zijn werkzaamheden prima uitvoert doet er even niet toe. Bij mijn laptop is het precies andersom, die heeft maar 1% van de tijd zin om wat te uit te voeren…

Wil iemand even het raam open zetten?