dinsdag 17 november 2009

Japanese Influence

Het mag bekend zijn dat ik een zwak heb voor alles dat met Japan te maken heeft. Daarnaast heb ik een grote liefde voor muziek!
Om te luisteren, om op te dansen...

Heb vroeger zelfs nog muziek gemaakt! Na blokfluitles ben ik overgestapt op de saxofoon. Het spelen in het jeugdorkest was heerlijk maar dat oefenen, vreselijk! Elke dag verplicht een half uur toonladders, Toni Braxton en Linda,Roos&Jessica deuntjes tetteren. Ik denk dat vooral mijn broer erg opgelucht was toen ik er de brui aan gaf en op dansles ging, grinnik.

Anyhow, muziek. Ik ben van de videoclip generatie. Al mijn hele leven kijk ik MTV, ik heb nog de jaren meegemaakt dat ze muziek uitzonden i.p.v. series en van veel nummers weet ik de titel niet maar wel de opmerkelijke dingen uit de videoclip.

Wat als ik die twee nou eens combineer... Japan en videoclips.
Ik wist er ineens een hele rij te noemen:

De nieuwste videoclip van Shakira - Did it Again. Vers van de pers.
De danser die je hier ziet is ook al danser geweest bij Madonna tijdens haar Confessions tour.

Helaas zijn ze allebei hun eigen weg gegaan en proberen het solo.
Erg mooie video.

Air - Mer du Japon. Ik luisterde al graag naar dit nummer voor ik naar Japan ging. Sinds een paar maanden weet ik pas dat het Mer du Japon heet! Ik deed gewoon de cd in de speler en keek nooit naar het hoesje...

Mini Viva - Left my heart in Tokyo. Vrolijke tune. De video is overigens niet eens in Tokyo opgenomen, de Britse dames staan gewoon voor een green screen. De acoustische versie is ook goed.

Coldplay - Lovers in Japan. De naam zegt het al...

Madonna - Jump. Heb er nog aan gedacht om mijn haar ook zo te laten knippen, geen grapje! Helaas heb ik dun, licht krullend haar en draagt Madonna hier een pruik. Het zou er dus noooooooit op lijken!

De stunts die je ziet vallen, onder de naam Parcours. Komt niet uit Japan maar Frankrijk! (Een andere van Madonna, niet met Japan te maken maar toch erg goed: What it feels like)

Alphaville - Big in Japan. Van ver voor mijn tijd maar toch geinig om te horen. Iets minder om te zien, die vent is ENG!
De versie van Guano Apes is iets meer van mijn generatie!

The white boys van de rap (lang voordat Eminem wakker werd): the Beasty Boys - Intergalactic.

Chemical Brothers - Get yourself high. Geniaal plak en knip werk. Of is dit weer meer China i.p.v. Japan?
Zo dacht ik ook aan 30 seconds to Mars - From Yesterday maar dat was ook China...

Kanye West met zijn cover van Daft Punk's harder, better, faster, stronger. Die laatste hebben overigens een boel Manga geinspireerde videoclips doordat ze de film Interstella 5555 hebben gemaakt.

Dit is wat me zo snel te binnen schoot. Zul je zien dat ik er morgen ineens nog vijf weet!

Houden we nog over: Tokyo Hotel. Geen Japanse invloeden in de video, alleen in de naam van de band. Enge zanger!
Als men had gezegd dat het een meisje was, hadden we het een lekker wijf gevonden! En zijn broertje (gitarist) slaapt onder de zonnebank...
Wie weet er nog meer videoclips met Japanse invloeden?

3 opmerkingen:

Strolie zei

Ow leuk! Ik ken een heleboel van die nummers niet. Straks thuis eens bekijken.

Nog enkele tips voor je:

Madonna – Rain is geïnspireerd door het yupperige Japan van de jaren ’80 en ’90. Veen neon en zo.

Ayumi Hamasaki staat bekend als de Japanse Madonna. Enorm succesvol, trendsetter wat uiterlijk en kleding betreft en haar videoclips behoren tot de duurste ooit! Zoek maar eens wat van haar nummers op.

Andere (vind ik) leuke J-Pop acts zijn Yui en Utada Hikaru.

Wat vindt je trouwens van die Lady Gaga. Dat mens komt redelijk gestoord over, maar de liedjes zijn wel catchy!

Wortel zei

Ik ga ook vanavond kijken!!! Leuk!
Ik bedacht me dat Gwen Stefani nog van die Harajuku meisjes in haar videoclips had!

Lady Gaga is niet goed wijs maar cool tegelijk. Ze noemt zichzelf de nieuwe Andy Warhol, grinnik.
'Russian Roulette is not the same without a gun' De deuntjes blijven eeuwig hangen!

Wortel zei

Ooh... ik weet er weer één!
Fort Minor - Kenji.
Volgens mij is hij nooit uitgebracht als single dus er zal wel geen videoclip van zijn. Erg goed nummer!
Fort Minor is trouwens een soloproject van de rapper van Linkin Park...