zondag 15 maart 2009

Piep - Censuur!


Ik kan me niet herinneren dat ik het als klein kind ook al had, maar tegelijkertijd kan ik me ook niet herinneren wanneer ik het een keer niet heb gehad: een ochtendhumeur...

Of eigenlijk is het gewoon een na-het-slapen-humeur.
Ik heb het namelijk ook als ik in slaap ben gevallen op de bank!
Geen idee wat er gebeurt in mijn hersenen maar wanneer ik wakker word hangen er donkere wolken boven mn hoofd (en wallen onder mijn ogen) en er zijn enkele rituelen voor nodig om het ergste weg te halen!

1 > lang en uitgebreid douchen. Zorg er voor dat het water ten alle tijden warm blijft en zorg er voor dat alle benodigde flessen shampoo, conditioner, douchegel en andere smeersels onder handbereik en gevuld zijn...

2 > zorg er voor dat je de eerste minuten niet in contact hoeft te komen met andere mensen, dat scheelt heel wat irritaties!
Huisdieren gaan nog net!

3 > zet een fijn muziekje op in de auto, op weg naar je werk.
Je zult zelf het beste aanvoelen of je behoefte hebt aan Limp Bizkit (It's just one of those days) of wat rustigers...

Luister niet, ik herhaal NIET naar één of andere ochtendshow op de radio. Grote kans dat je je irriteert aan het nutteloze gewauwel van de presentator danwel aan de eindeloze reclameblokken en het gebrek aan muziek.
Zet gewoon een cd op!

Mocht je deze eerste drie kwartier/uur van je ochtend zonder kleerscheuren (lees: ladder in je panty, bad hairday, giant puist op je neus of gewoon ongesteld) zijn doorgekomen: je hebt je ochtendhumeur verslagen.
Tegen de tijd dat je collega's tegen komt kun je een welgemeend "Goedemorgen" uitstoten...
Tenzij... één van je collega's het waagt om je te begroeten met: Goedemorgen Zonnestraaltje!

Dan is mijn humeur ineens weer terug (hij blijft vaak nog even rondhangen in zakken of capuchon voor hij écht afscheid neemt) en dan blijft hij vaak nog wat langer buitenspelen. (Lees: tot 12 uur i.p.v. 8 uur)

En geloof me: een ochtendhumeur is lastiger voor de persoon die het heeft dan voor de omstanders!
Want we doen echt ons best om het te verbergen en je wilt niet weten wat voor scheldkannonades er af gaan in mijn hoofd en wat voor erge dingen ik mensen toewens, vooral als het gaat om mede-weggebruikers!

Accepteren dat je het hebt en dat het bij je hoort scheelt een boel! Dan kun je namelijk nog wel eens hard om jezelf lachen!
Als je net iemand voor kutwijf hebt uitgescholden en voor de stoplichten blijkt dat het toch een man is, of als je geheel nieuwe scheldwoorden ontdekt, die "swaffelen" nog wel eens zouden kunnen verslaan in hippe-nieuwe-woorden-wedstrijden!

och·tend·hu·meur het; o -en slecht humeur in de morgenuren

Geen opmerkingen: