woensdag 29 juli 2009

Luisteren mevrouwtje!

Zomergasten: een programma van de VPRO waar gasten drie uur lang fragmenten naar keuze mogen laten zien terwijl ze geinterviewd worden door een gastpresentator.

Afgelopen zondag werden Viktor&Rolf, Nederlands meest succesvolle modeproduct op Doutzen Kroes na, geinterviewd door een voor mij onbekende dame. Kennelijk gaat het hier om Margriet van der Linden en is zij journaliste van beroep. Zo is ze redactrice bij Opzij! en heeft meegewerkt aan tv programma's als Spraakmakers, Dagboek, Een Politiek Gesprek, Het Debat en Het gesprek van de dag.

Het is voor haar te hopen dat ze op papier beter uit de voeten kan dan op het scherm want het was een tenenkrommend slecht interview! Vreselijk ongeinteresseerd stelt ze vragen die niet inhaken op hetgene dat net is gezegd en stelt soms vragen waarop het antwoord allang een keer is gegeven! Ivo Niehe is er niets bij!

Mevrouw van der Linden, mag ik u een paar tips geven? Vast niet maar ik doe het toch:

Doet u alvast wat huiswerk alvorens iemand te interviewen. Doe alsof u geinteresseerd bent, denk daarbij ook aan uw lichaamstaal en verander af en toe eens van toon. Haak in op de dingen die net gezegd zijn en ga niet klakkeloos over op de volgende vraag (of het volgende fragment in dit geval). En vooral: LUISTEREN! GOED LUISTEREN!

De komende weken interviewt u o.a. Prem Radhakishun, Carice van Houten en Alexander Pechtold. Interessante mensen maar ik ga niet kijken. Ik wil niet beweren dat ik het beter kan, maar ik weet wel wat een slecht interview is als ik er een zie. En dit was er één. Het spiet mien donders mevrouw van de Opzij, misschien moet u toch maar een ander vakantiebaantje zoeken..

Geen opmerkingen: